1. Przygotujcie przedstawienie kukiełkowe zatytułowane „Życie w wodzie”. Pomyślcie o tym, jak istoty żyjące w wodzie mogą się czuć, gdy woda jest zanieczyszczona.  
      Warianty: 
    1. Na przedstawienie możecie zaproście osoby z Waszego środowiska (rodziców, sąsiadów), może uda wam się wykorzystać to spotkanie do zebrania funduszy na ochronę środowiska?  
    1. Nagrajcie krótki filmik i prześlijcie. 
    1. Znajdź w okolicy hydraulika lub sklep z wyposażeniem sanitarnym i dowiedzcie się, co trzeba zrobić, aby toalety, umywalki czy rury nie przeciekały. Jeśli jesteś w lesie i nie masz możliwości wykonać tego zadania „normalnie”, zastanów się, jak inaczej się tego dowiedzieć? 😊 
    1. Wysłuchaj co ma do powiedzenia nasz przyjaciel. https://tinyurl.com/2pdfyksc Zapoznaj się z zawartością strony www.coztawoda.pl i podpisz apel. Możesz zorganizować również akcję zbierania podpisów pod powyższym apelem.  
    1. Dowiedzcie się, jak oczyszczać wodę i zademonstrujcie to swojej drużynie/innym drużynom na obozie. Zróbcie kilka filtrów, które wyglądają jak ten na rysunku. Materiały, których będzie potrzebować:  

    ∗ lejek  

    ∗ menzurka (najlepiej z podziałką milimetrową) 

    ∗ papier filtrujący  

    ∗ kilka rodzajów tkanin 

    ∗ bibuła  

    ∗ zwykły papier  

    ∗ watę 

    Wymieszajcie wodę z kranu z ziemią i żwirem. Do każdego z lejków w menzurce włóżcie filtr (bibuła, kawałki tkaniny itp.) Do każdego lejka włóżcie taką samą ilość zanieczyszczonej wody i zanotujcie czas. Poczekajcie aż zabłocona woda przesiąknie przez lejek. Zapiszcie jak czysta jest woda po przesiąknięciu przez poszczególne filtry. Jest czysta, dość czysta, brudna czy bardzo brudna?  

 

menzurka.png

  1. Przeczytajcie artykuł “Wirtualnie zużywamy 40 razy więcej wody niż bezpośrednio. Czym jest ślad wodny?” https://rankomat.pl/woda/wirtualnie-zuzywamy-40-razy-wiecej-wody-niz-bezposrednio.html i podajcie ile wody zużywane jest do produkcji poniższych produktów. Wartości te wyraźcie w liczbie wanien, przy założeniu, że jedna wanna to 200l.  

buty skórzane –  

sukienka bawełniana –  

kurtka nieprzemakalna –  

  1. Ze sznurówek zebranych od co najmniej połowy grupy ułóżcie napis Wirtualna Woda i zróbcie zdjęcie jako dowód. Zastanów się, skąd wzięło się to hasło.  
  1. Na podstawie poniższych równań oblicz, ile wody zużywa się do produkcji każdego z 4 produktów często spożywanych na śniadanie i wpisz te wartości w odpowiednie miejsca. Na koniec skomponuj własne śniadanie z poniższych produktów i oblicz, ile wirtualnej wody się w nim mieści.  

matma.png

 

Dodatkowe przydatne informacje do wykorzystania w grze: 

Daty: 

 2 lutego Światowy Dzień Obszarów Wodno-Błotnych  
15 lutego Dzień Wielorybów  
14 marca Międzynarodowy Dzień Sprzeciwu Wobec Tam  
17 marca Światowy Dzień Morza  
22 marca Światowy Dzień Wody  
22 kwietnia Dzień Ziemi  
5 czerwca Dzień Ochrony Środowiska  
8 czerwca Dzień Oceanów  
17 czerwca Światowy Dzień Walki z Pustynnieniem i Suszą  
ostatnia sobota września Międzynarodowy Dzień Rzek  
20 grudnia Dzień Ryby